loader
DRAPER
DRAPER BENZINE COMPRESSIETESTER
Ref: DRAP 35880 - 5010559374427
32,67
incl. btw
Minder dan 2 op voorraad
Leveringstermijn: 1 dag
Op voorraad
14 dagen bedenktijd
Gratis verzending vanaf € 50.00 (BE)
Compressietester met ontluchtingsventiel om heel eenvoudig de zuigerdruk te meten bij benzine motoren. De compressiemeter is compatibel met directe en indirect benzinemotoren die bougiedraden van 14 en 18 mm gebruiken. De tweevoudige leesspanningsmeter (PSI en BAR) is uitgerust met een ruberen beschermkap voor zwaar gebruik. Tip: ontkoppel de bobine en de brandstoftoever voordat u begint.

Eigenschappen:
• Compressietester met ontluchter
• Voor benzine motoren
• Meetbereik: 0 tot 21 bar
• Meetbereik: 0 tot 300psi
• Slanglengte: 300mm
• M14 en M18

Testmethode:
1. Laat de motor ca. 15 min. draaien totdat hij de normale is bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
2. Stop de moto en ontkoppel alle ontstekingskabels van de bougies
3. Draai alle bougies één slag los en verwijder alle bougies van vuil (met behulp van een blower). Leg de verwijderde bougies weg in de juiste volgorde.
4. Verwijder de luchtfilter en blokkeer de kleppen van de carburateur in maximaal open positie. Ontkoppel de hoogspanningslijn van de verdeler en maak de elektrische startmodule los of verwijder de batterijverbindingen (vooral op Ford V8 en V6) om automatische starter te voorkomen.
5. Schroef de bougie-adapter in het bougie huis. Trek de adapter alleen handmatig. GEBRUIK GEEN SLEUTEL / TREKKERS!
6. Zet de motor aan of tot minstens vier compressiebewegingen de weergegeven druk van de compressietester stijgt niet verder.
7. Noteer de gemeten compressiewaarde en herhaal de actie op alle andere bougie-apparaten van de motor.

Testresultaten:
1. Als de cilinder normaal functioneert, moet de naald bij elke gashandeling bewegen tot het maximum wordt bereikt. Alle cilinders moeten de waarden hebben die zijn opgegeven door de fabrikant. De waarden mogen niet meer verschillen dan 10%.
2. Als de naald niet normaal beweegt of laat verhoogt, dan heeft de motor een vastzittende cilinder.
3. Als de gemeten compressiedruk vele malen hoger is dan de Fabrikant aangeeft dan is er koolstofafzetting aanwezig in de cilinder. Dit kan gecorrigeerd worden door een bougie met hogere temperatuurtolerantie.
4. Een defecte cilinderkoppakking toont een extreem hoog resultaat. Waarschijnlijk vindt u dan water en olie in de cilinder zijn.
5. Als de meetwaarden over het algemeen vrij laag zijn of van elkaar verschillen, giet dan een theelepel S.A.E. 30 olie in elke cilinder en test opnieuw. Wanneer de gemeten waarden onregelmatig blijven dan zijn de cilinders defect.
6. Sluit alle ontstekingskabels terug aan in de juiste volgorde. Zet de kleppen van de carburateur terug in de uitgangspositie en bevestig de spoel terug naar het spruitstuk voordat u de motor start.