Roest verwijderen op een professionele manier

Roest is een grote boosdoener en verkleint de levensduur drastisch van uw voertuig. Vooral bij oudere voertuigen (oldtimers) komt dit veel voor. Wanneer roest niet tijdig behandeld wordt dan bestaat de kans dat het roest zal uitbreiden. Herstelling is dan niet meer mogelijk zonder drastische laswerken. Hieronder leest u enkele tips en adviezen om roestvorming te bestrijden en te verwijderen:

1. Onderzoek het volledige voertuig op roestplekken en verwijder deze met een stalen borstel, lamellenschijven of schuurpapier (P80).
Naast gewoon schuurpapier kan u ook opteren voor machinaal schuren met lamellenschijven of met het roloc systeem. Roloc's zijn voorzien van een harde steunpad die speicaal ontworpen is om het oppervlak machinaal te bewerken.

2. Wanneer het grootste gedeelte roest verwijderd is kan u nu van start gaan met de anti-roestbehandeling. Roest kan u nooit helemaal verwijderen vandaar dat deze roestomvormers onmisbaar zijn in een geslaagd        restauratieproces. Roestomvormers vindt u in verschillende formaten om kleine of grote oppervlaken te behandelen, zowel in spuitbus als in potten.

3.Na het aanbrengen van één van bovenstaande producten is het roest geneutraliseerd. Het behandelde oppervlak zal niet meer verder roesten. Nu beginnen we met de herstelling van het oppervlak. Wanneer het roest grote schade heeft aangericht zal u plamuur nodig hebben om de putjes of scheuren te herstellen van het oppervlak. Wanneer u slechts een kleine plaats met roest heeft behandeld dan volstaat een likje grondverf en autolak. (autolak kan u bij ons verkrijgen in spuitbus of in grotere hoeveelheden). Grondverf zorgt voor een goede hechting zodat de kleurlak niet los komt van het oppervlak. De kleur van de grondverf is van groot belang, want deze kleur beïnvloed de dekkracht en het eindresultaat. Bijvoorbeeld: wanneer u een witte kleur als eindlaag gebruikt dan moet de ondergrond wit zijn en niet zwart. De grondlakken worden ingedeeld in “shades” ofwel tinten genoemd: VS1(wit), VS2(licht grijs), VS4 (Midden grijs), VS6 (donker grijs), VS7 (zwart). Deze bestaan zowel in spuitbus als in grote verpakkingen.

4. Bij grote herstellingen wordt plamuur gebruikt om het oppervlak te egaliseren. Hier kan u kiezen tussen metal plamuur en polyester plamuur, afhankelijk van kleine putjes of scheuren. De meeste plamuren zijn twee-componenten, dit wil zeggen dat u bij de plamuur verharder moet toevoegen (ongeveer 2%) zodat deze hard wordt. Tip: meng de plamuur op een mengbord en niet in de pot. Anders loopt u het risico op luchtbellen, slechte menging. Het is ook gewoon verkwisting want dan is uw volledige pot hard na 1 uur. Plamuur wordt aangebracht met spatels, afhankelijk van het oppervlak kiest u dan voor de gewenste afmetingen. 

5. Nadat de plamuur egaal is uitgestreken en opgedroogd dient de plamuur geschuurd te worden om oneffenheden weg te werken. Het schuren is een proces in verschillende stappen, van grof naar fijn. De korrel wordt meestal aangeduid met een K of P met daarachter een waarde, bv: P80 of K80. 80 staat voor de korreldiameter in inch. Schuurpapier P80 is zeer grof en heeft een korreldiameter van 0.8 inch, Schuurpapier P1000 is zeer fijn en heeft een korreldiameter van 0.001 inch. Plamuur wordt geschuurd met P80 dan P150 en tenslotte P240. Na het schuren is het van groot belang om het oppervlak stofvrij en vetvrij te maken, dit doet u best met een ontvetter. Wanneer u het oppervlak niet ontvet heeft dan zal dit een negatieve invloed hebben op het restauratieproces, zoals het loskomen van de verf.

Na het onvetten is het oppervlak klaar om behandeld te worden met een primer/grondlaag. De primer of grondlaag vult minuscule putjes en oneffenheden op tot een egaal oppervlak met de correcte ondergrondkleur. Deze primer schuurt u best na met korrel P360 tot P500. Het oppervlak is nu klaar om de laklaag aan te brengen.

6. Nu gaat u opzoek achter de kleurcode van uw wagen, indien u twijfelt aan de kleurcode of deze niet te vinden is dan kunnen wij u helpen met behulp van onze spectrometer. Dit toestel scant de autolak en analyseert het kleur met de bijhorende pigmenten. Daardoor kunnen wij kleuren op staal maken/mengen die tegen de perfectie aanleunt. De verf wordt ter plaats in de winkel gemaakt en geduwd in een spuitbus of gewoon in pot.

Na het aanbrengen van de autolak is het nu tijd voor de blanke lak of ook wel vernis genoemd. Deze zorgt voor een glanzend resultaat die de autolak een blijvende beschermlaag geeft. Vernis bestaat in 1-component en in 2-componenten, de 2-componenten vernis heeft een hogere glanswaarde en is beter bestand tegen benzine en barre weersinvloeden. Een 2K vernis zorgt voor een beter/professioneler resultaat met een langere duurzaamheid.

Na het volgen van bovenstaande stappen is de carrosserie van uw voertuig weer tip tip in orde !